En dans för en dunk bensin!

Jag har inte skrivit här på ett tag, en liten del av mig blev väl lite ledsen och kanske rent av besviken över att jag inte fick mer än två frågor av mitt förra inlägg. När det hade lagt sig skulle jag slå mig till ro och skriva ner några ord och som ett brev på posten kom ett skov utan dess like.

Mitt i skovet började de ekonomiska problemen. Försäkringskassan har inte hunnit med i min sjukskrivning så de ligger 1,5 månad efter. Vilket gör att jag också ligger 1,5 månad efter. Det är inte så roligt att mobiltelefonen slutar att fungera för att man inte har kunnat betala sin räkning. Eller att påminnelserna landar i lådan en efter en. Lönen som min man fick ut gick direkt till räkningar

När jag ringde till min handläggare, som börjar bli så smått trött på mig nu efter alla mina påringningar, och förklarade för henne att jag måste tanka min bil nu och jag har 29 kronor kvar på mitt konto, vad tycker du att jag ska göra? Så blev hon helt förskräckt över att vi inte hade någon buffert att krislanda på.

- Vi hade en buffert, som försvann när huslånen skulle betalas den tredje. Nu är bufferten slut. Vad ska jag göra nu? Panta flaskor? Dansa topless på gatan för småmynt? Sälja aftonbladet på helgerna tillsammans med alla andra femtonåringar?

- Har ni inga vänner som ni kan låna pengar av, familj? Sa hon med en kall röst.

- Jag vill inte låna pengar av en vän när jag vet att någon annan har pengar som är "mina". Just nu är det Ni på försäkringskassan som sitter på "mina" pengar. Så jag väntar på dem och när tror du att de kommer?

- Jag jobbar så fort jag kan!

- Jag tror dig absolut, men snart stänger de av elen här hemma. Då fryser jag. Vilket i sin tur kommer bidra till en längre sjukskrivning. Jag ville bara poängtera detta.

Två dagar senare ringer jag henne strax efter lunch och får ett meddelade om att hon har gått för dagen. Jag hoppas att hon hade en fantastisk eftermiddag. Själv serverade jag en liten sketen påse nudlar till en hårt arbetande hungrig make och lånade 500 kronor till bensin av mina föräldrar. Det kändes mycket bra!

Kommentarer
Postat av: My

jag har saknat dina inlägg, men detta gjorde mig väldigt ledsen. hemskt att behöva genomlida att vara utan pengar.. jag hoppas det fixar sig för er :) kramar

2009-06-15 @ 21:31:02
URL: http://batmy.blogspot.com
Postat av: Desirée

Usch och fy på försäkringskassan!

Jag lider med er, samtidigt som jag blir förbannad på de där människorna som jobbar på sådana ställen.

Stå på dig!

kramar

2009-06-15 @ 21:48:42
URL: http://kadoff.blogg.se/
Postat av: Carina

Bli inte ledsen att du inte fick flera frågor jag tror att många är rädd att fråga och rädd att såra dig, man förstår att du har de jättetufft. De är som sagt precis som alla säger att man måste vara frisk för att vara sjuk, för att kunna slåss mot alla myndigheter, eller ha någon som kan hjälpa en att slåss.

Jag läser en blogg om en kille och en tjej som är ganska unga, killen har cancer och dom ska ha barn vilken dag som helst. Killen sitter just nu i rullstol och dom får inte den hjälp som dom skulle behöva, nä fy för högtravande myndigheter här är länken http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.4162511



Ha de så bra och jag väntar ivrigt på svar om du vill svara på mina frågor jag hade

:*))

2009-06-15 @ 22:14:14
Postat av: Helen

Ja ibland önskar man att vissa inte fick sova gott om nätterna. Man blir så arg på försäkringskassan som leker med ens liv, förstår dom inte hur viktigt det är.

2009-06-15 @ 22:24:53
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Ina

Hej! Skönt att ha dig tillbaka i luften igen, och det där med frågor kan vara svårt att ställa, man vill inte fråga för mycket, samtidigt som du själv verkar ha bra koll själv på vad vi läsare undrar över. Jag hoppas verkligen ditt ärende på försäkringskassan blir snabbt fixat! Kan man inte byta handläggare? Ganska tråkigt att få en sådan snigel.. Undrar om de ens förstår hur mycket deras jobb egentligen betyder? Kanske inte.. Håller tummarna, nu ska det tråkiga väl inte fortsätta så länge till? Kramar!

2009-06-15 @ 22:41:25
URL: http://inessas.blogspot.com
Postat av: Jonna

Men usch, så där kan dom ju inte hålla på? :(

2009-06-15 @ 23:00:04
URL: http://ailimea.blogspot.com
Postat av: litentanta

Får sälla mig till den lite rädda delen av dina läsare, vill inte riskera att framstå som en som "gottar sig" i andra människors elände och då blir jag tyst...lite ovanligt för att vara mig dock... Nån bakvänd form av respekt kanske, det är inte lätt att förstå sig själv ens ibland..



Tror att det för min del kan ligga lite för nära också, har ju en massa diffusa "besvär" som kommer av allt från min hatade epilepsi till trasiga nacken, jag var dock så kaxig att jag aldrig tillät mig att ens tänka tanken att vingel och dålig koordination, fumliga händer och allt möjligt kunde vara nåt annat än just en vagt diagnosticerad epilepsi..



Hur går det egentligen för dig? Har fått upplevelsen att du försämrats ganska fort men det kan ju vara min egen vimsighet som blandar ihop det hela, läste förresten om Ro utan åror av Ulla-Carin Lindqvist för ett litet tag sen och reflekterade just över det, att jag aldrig tänkt längre...



Hoppas att det går bra, hoppas att Förkränkningskassan, som jag tycker är ett mycket bättre namn, får tummen ur och åtminstone försöker komma ikapp med sina utbetalningar. Det minsta man behöver är ju än mer oro för saker som ekonomi också utöver allt annat.. :-(



2009-06-15 @ 23:07:50
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: J

Hoppas allt löser sig med försäkringskassan, vet att de kan vara riktiga idioter ibland. Eller ja, väldigt ofta. =)

2009-06-16 @ 01:49:07
Postat av: Snäckan

God morgon!

Visst har jag frågor. Känns bara jobbigt att ställa dem till en främmande människa. Rädd att verka nyfiken och framfusig.

F-kassan...har också varit där. Förnedrat mig i telefonen, gråtit och bönat och bett om deras hjälp. Till slut svalt stoltheten och lånat pengar av anhöriga. Lider med er och hoppas de skyndar på sin handläggning.

Kramar från mig!

2009-06-16 @ 07:06:50
URL: http://snackansfibrodagbok.blogspot.com
Postat av: Sindarin

Det är tyvärr den nya försäkringskassan i ett nötskal tror jag =/

2009-06-16 @ 09:27:00
URL: http://sindarinsworld.blogspot.com
Postat av: Mamma med mera

Been there done that... vi gick igenom exakt samma sak för ganska precis ett år sedan då jag blev sjukskriven i v.14 i min graviditet.... fick vänta 3 mån på pengar samtidigt som min man så lägligt bytte jobb för en kortare tid och vår ekonomi som skulle varit så bra rasade samman totalt... vi har ännu inte återhämtat oss.... och buffert!!! kyss mig nånstans!!! vår buffert investerade vi i vårt drömhus.... inte fan hade vi väl planerat att vi skulle få sälja de stackars fonder vi hade kvar för att FK skulle handlägga i minst 90 dagar.. de leker med människors liv!!! bläää



hoppas så att det reder sig. man ska vara frisk och stark för att orka vara sjuk säger jag bara... fy 17



massa kramar till dig, har väntat sååå länge på en uppdatering nu. kramis

2009-06-17 @ 00:02:22
URL: http://pia.sakerochting.se
Postat av: Sandy

Tänker på dig! Kämpa och stå på dig.

2009-06-19 @ 18:30:08
URL: http://kanduminnas.se
Postat av: Marina

tänker på dig varje dag och hoppas de på F-kassan kan få tummen ur o betala dig dina pengar.. vad tar sån tid liksom!?



Stor kram

2009-06-22 @ 15:59:08
URL: http://marina-tjejen.blogspot.com/

Här kan du lämna din kommentar!
Kommentarerna måste godkännas av mig innan de syns på sidan. Alla kränkande kommentarer eller de som innehåller reklam, raderas direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



bloglovin
Trackback
RSS 2.0