Jag har haft den stora äran

Jag måste faktiskt säga att jag är lite mallig och stolt nu när jag sitter här. För mina damer och herrar, jag tror med bestämdhet att jag har haft den stora äran att träffa jorden största idiot idag!

En man helt fri ifrån mänskliga egenskaper såsom empati och sympati. En man som tror sig vara en ren realist men som i verkligheten är inget mer än en nonchalant, uppblåst liten myra med allt för stora skor.

Jag är trots allt svensk och vi har en förmåga att svälja mycket med enbart en axelryckning. Men jag har också en gräns. Dina ord smärtar även om jag kanske är för svensk för att visa det. Jag förstår inte ens hur han hade mage att komma in i mitt hem och nedvärdera mig på det viset som han gjorde helt utan eftertanke.

Det är mannen ifrån kommunen, mannen som har hand om handikappsanpassningen som jag skriver om. Det första han sa efter att han presenterat sig med ett lite för fast handslag för någon som inte har så mycket muskelkapacitet var att jag borde förstå själv att jag inte kan bo i ett tre våningshus bara för att jag inte vill flytta och sen förutsätta att kommunen ska betala min renovering. Lagom tills den chocken hade lagt sig så kläcker han ur sig att min granne blev påkörd i julas och att jag kan fråga henne om hon vill byta hus med mig för hon har ju ett enplanshus. Alternativet var att bygga ett nytt hus. 

Jag såg frågande på honom och sa; Vi har faktiskt bara två boendeplan och vi har redan bestämt att vi ska flytta ner sovrummet till nedervåningen. Nu är det egentligen bara tvättstugan i källaren som behöver flyttas upp till boende nivå.

När jag förklarade för honom att vi har varit på visningar men det var inget som lockade av de husen vi sett så såg han oförstående på mig. Man bygger sin egen borg säger han då. Du får väl se till att trivas? Där fick jag nog och sa till honom;

- Du står i min borg, här mår jag bra. Jag har bara lite problem att få vardagen till att fungera här. Menar du att jag ska köpa första bästa enplanshus bara för att jag ska ha EN plan, sen är det lite skitsamma om jag trivs där eller ej? Det är lite hipp happ att jag mår psykiskt dåligt i det nya huset, för jag klarar mig rent fysiskt där. Jag ber inte om en helrenovering, ni är här för att se vilka lösningar som kan erbjudas under de förutsättningarna som finns.

Han såg kallt på mig och förklarade att han kanske är lite hård, men det är han som sitter på pengarna till projektet. Vet du ens vad en renovering kostar? Jag svarade honom; Jag förstår, jag kanske är lite hård jag med. Men det är jag som är sjuk.

Han svarar mig att han iallafall vill att vi ringer till olika mäklare och går på lite mer visningar. Det kan jag absolut göra sa jag och släppte inte ögonkontakten en enda sekund. Jag ville att han skulle förstå att mig kan han inte slänga in i ett hörn och trycka ner som en liten individ. Jag reste mig ur rullstolen och tryckte bort alla känslor av smärta som skrek igenom hela min kropp. Jag kom då i samma höjd som honom. Från min sida var det en ren symbolisk handling, en handling som visade honom att jag är inte i underläge här. Behandla mig med respekt, du är en gäst i mitt hem.

Han försöker en sista gång, precis som en envis hund som inte vill ge upp kampen fast han vet att han gör fel. Han ser på sin klocka precis som att han har någon annanstans att vara, någonting som är viktigare än jag.

Han avslutade vårt möte med ett löjligt förslag om vad de kunde erbjuda mig och jag tackade honom artigt för att han tog sig tiden att komma till mitt hem och se sig omkring, för tipsen han hade gett mig längs vägen och nedvärderingen som jag fick på köpet.

Fast det där sista var enbart i mitt huvud. 

Kommentarer
Postat av: Hanna (at) Jasas.se

Jag blir galen så att jag nästan sliter av mig allt hår. För det första ska han respektera DIG, för det andra så ska han respektera dig i ditt hus. Och för det tredje så var han väl för f----n där för att underlätta och planera så att du skulle få en bättre vardag?!



Hur kan en "sån" typ få behålla sitt arbete?!

2009-06-29 @ 21:26:59
URL: http://jasas.se
Postat av: -Milly-

haha kakmonster som jag? :)

2009-06-29 @ 22:45:00
URL: http://designbymilly.blogg.se/
Postat av: -Milly-

haha oj då där ser man. Nja riktigt så är inte jag utan här är det min man som köper alla kakor åt mig ;)

2009-06-29 @ 22:54:49
URL: http://designbymilly.blogg.se/
Postat av: -Milly-

ja han håller jag hårt i :)

jaha okej. Jag tar med mig din hemlighet i graven med :D

2009-06-29 @ 23:01:43
URL: http://designbymilly.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det finns verkligen manniskor till allt! Ar sa grymt stolt over dig, fast jag inte kanner dig alls, att du orkar och star pa dig som du gor, trots sjukdomen. Och, du skulle ha sagt det sista till honom hogt, inte bara i ditt huvud!

2009-06-29 @ 23:10:40
URL: http://jnyg.blogg.se/
Postat av: Malvi

Jag håller helt och fullt med Hanna i detta fallet! Totalt respektlöst mot dig! Tyvärr är jag dock så van vid detta beteende så det förvånar mig inte särskilt mycket det du berättar om, däremot gör det mig lika bestört varje gång! Fel människa på fel arbetsplats, no doubt! Som en klok vän till mig en gång sa "Stå på dig - Annars gör någon annan det"! Jag ska försöka ge dig så mkt kraft och tips jag kan för att kämpa mot såna dryga människor! Du vet vart jag finns..

2009-06-29 @ 23:26:51
Postat av: Jonna

Vilket apskaft?! Så där beter man sig verkligen inte, så himla respektlöst. Ah! hoppa upp och bit han i knäet. Kramar

2009-06-30 @ 08:30:55
URL: http://ailimea.blogspot.com
Postat av: Sara

Vilket riktigt jävla svin han va! Människor som jobbar i "vården" får inte behandla någon så där! Jag tycker faktiskt att om du orkar att du ska ta upp det med hans chef... Så där får man verkligen inte bete sig...!

2009-06-30 @ 09:39:16
URL: http://djurens.wordpress.com
Postat av: Marina

arg jag blir !

2009-06-30 @ 10:03:45
Postat av: Kia

Vilken jäkla idiot! Ring kommunen och berätta hur han betedde sig.

2009-06-30 @ 12:04:16
URL: http://kiaomlivet.blogg.se/
Postat av: Stenis

Håller med Kia.. Detta borde hans överordnade veta..! Hade samma problem på jobbet (jobbar på hemtjäsnten) med en tant som var god man åt en schizofren gubbe som inte gjorde en fluga förnär.. Jag ringde min chef som tog tag i det där..! Hoppas att du orkar igenom kampen och inte ger upp! Du ska vinna det här och bo kvar i ditt (ert) drömhus! Kram

2009-06-30 @ 21:25:42
URL: http://steniiis.blogg.se/

Här kan du lämna din kommentar!
Kommentarerna måste godkännas av mig innan de syns på sidan. Alla kränkande kommentarer eller de som innehåller reklam, raderas direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



bloglovin
Trackback
RSS 2.0