Hur gör du för att ladda om?

Vad gör du när du vill ladda dina batterier?

Kuratorn ställer frågan och ser på oss. Hon väntar en stund innan hon öppnar munnen igen, precis som att hon vill ge tid för eftertanke. Hon frågar alla en efter en runt bordet som alla ger sina olika svar på vad de tycker om att göra för att ladda upp sig själva igen och rensa alla tankar.

När det var min tur att svara så sa jag bara en sak:

- Jag skriver.

- Jaha, vad skriver du då?
Frågar hon mig nyfiket.

- Det spelar egentligen ingen roll, bara jag får leka med orden och smaka på dem. Känna hur de smeker mitt väsen och banar sin egen väg. Jag tänker inte så mycket utan jag känner mig mest som ett redskap. Som att orden använder mig för att bara få komma ut ur mig.

-  Så du finner lugnet i att skriva? Du känner att det laddar dina batterier?

- Ja det tycker jag absolut. Jag får ut mina känslor och de ligger inte längre och gror i min kropp. Istället så lägger jag dem på ett ställe där jag kan få respons.


Hon verkade inte förstå mig. Hon ville nog att jag skulle svara som de andra, att de fiskade eller gick ut och satte sig på en sten och grubblade. Alla sätt är bra enligt mig, men att sitta på en sten skulle bara ge mig blåskatarr och myror i byxan, det skulle inte ladda mina batterier på samma sätt som pennan gör.

Men som sagt, det är en högst individuell fråga, så nu frågar jag er:

Hur gör du för att ladda dina batterier?

Kommentarer
Postat av: My

jag har sedan jag var liten haft reumatism,bechterew, fibromyalgi och psoreasis-ledvärk. det är inte fastställt förens nyligen..men jag har alltid haft värken så jag har sedans jag var ett litet barn tränat och motionerat hund. jag rensar hjärnan och ger 100% åt hunden och "laddar om" skapar ny energi och slår världen med ett leende. det är ju väldigt individuellt vad som passar olika människor. men hundar är nog det som hjälper mig mest. Du har en underbar blogg och jag håller på dig, hela tiden! du är stark! <3

2009-05-14 @ 21:54:29
URL: http://batmy.blogspot.com
Postat av: Jenny

Känner jag mig totalt urladdad så grinar jag som en galning tills jag känner mig löjlig. Då brukar jag få perspektiv på saker och få lite "jävlaranamma" och ta tag i saker igen.



Annars läser jag peppböcker, feelgood eller deckare peppar mig. :)



Förr skrev jag mycket dagbok, jag saknar det lite. Men förr var man singel och kunde skriva hur som helst, nu har jag en karl i sängen som skulle vara otroligt nyfiken. ;) Tror jag skulle tappa fokus. :)



All styrka till dig!

2009-05-14 @ 21:56:00
URL: http://vardagarmedjenny.blogg.se/
Postat av: Sara

Vad störande med människor som inte förstår sånt.. Jag tycker att skrivande är väldigt bra för att ladda sina batterier. Jag brukar pyssla med mina hundar, skriva, pyssla eller fota. Jag tror det viktiga är att man gör något som man tycker är kul och avslappnande.

2009-05-14 @ 21:58:14
URL: http://djurens.wordpress.com
Postat av: Sandra

Jag gör som du, jag skriver. Det är en frihetskänsla gentemot alla mörka tankar.

2009-05-14 @ 21:58:47
URL: http://www.ssnadra.se
Postat av: MalinFridh.

jag brukar gå ut och gå i skogen och lyssna på musik. Allt liksom släpper då, och det är bara jag, naturen och musiken som hamnar i centrum för mig.

Och så ritar jag, oftast är det något i stil med hur jag känner.

Jag skriver ibland oxå, få ut tankarna på 'papper' och senare kunna läsa allt. Det händer att jag skriver berättelser. :)

2009-05-14 @ 22:00:31
URL: http://malinfridh.blogg.se/
Postat av: Marica Rödebäck

Ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag gör.. Men tror jag skriver av mig faktiskt. När jag är med om något som gör mig lite småsur och irriterad vill jag gärna tala om det för någon och då är det bra med bloggen där jag får skriva av mig.. Sen kanske det släpper mig på ett eller annat sätt.



Jag har alltid blivit facinerad av dom som kan åka till en plats, ensamma och bara sitta still i timmar och tänka och fundera. Jag orkar 10minuter sen funkar det inte längre men det ser så rogivande ut.

2009-05-14 @ 22:15:25
URL: http://rodeback.blogg.se/
Postat av: diana

Jag gör precis som du - skriver! Det jag inte skriver på bloggen skriver jag i min alldeles egna dagbok! :o) Om jag inte skriver tar jag en "SPA dag" där jag långbadar, kurar upp mig i soffan och läser eller bara tittar på TV och myser med älsklingen och vovvarna! =) Sköt om dig min vän! Kram!

2009-05-14 @ 22:17:14
URL: http://dianasblogg.blogg.se/
Postat av: Carina

Hej

Läser din blogg och håller med alla er andra som skriver att du skriver förbaskat bra. Rakt, utlämnade, och man får verkligen känslan av de sitituationer du beskriver i din vardag! Jag tror jag skulle vilja ge dig ett råd, skriv en bok, endera om ditt liv och din livssitiuation eller om nåt annat. De är mycket välskrivet och man som läsare har en hel del, funderingar om hur liver var för dig innan sjukdommen kom, har den kommit smygande eller .. vad är de för sjukdom som far fram som den gör... är den vanlig eller ovanlig? Måånga frågor och jag respekterar att du inte skriver om de du inte vill utan lämnar oss läsare med funderingar de är OK för min del.

Må om dig och fundera på de där om boken om du nu ska försöka ödsla mindre energi ett tag framöver

/Ha de så bra

2009-05-14 @ 22:23:08
Postat av: Ina

Pysslar! Sånt som många andra tycker är jättetrist:) Det behöver inte nödvändigtvis vara klistra och klippa eller sy, utan jag kan sitta och pilla upp en tråd i timmar, eller trassla upp och lägga iordning t.ex. smycken. Saker som tar lite tid men är som ett terapiarbete när man sitter och koncentrerar sig. Att få det fint och städat runt omkring sig kan ge ett lyft också, och få mig att orka lite mre:) Kram

2009-05-14 @ 22:38:20
URL: http://inessa.blogg.se/
Postat av: Pia Mamma med Mera

Jag bloggar, och så är egentid viktigt för mig. Då jag får vara ensam, vila, läsa eller blogga... kanske för att jag o lilleman nästan sitter ihop dagarna i ända...



Jag tycker du hade det bästa svaret i den där gruppen. Kuratorn kanske är en mupp.. jag menar hur svårt kan det vara att fatta det???



Kämpa på!

2009-05-15 @ 00:26:22
URL: http://pia.sakerochting.se
Postat av: Snäckan

Jag gör som du, skriver av mig det som känns jobbigt. Lättar på trycket liksom.

Har jag en bra dag går jag en promenad i skogen eller åker ut till havet.

/Snäckan

2009-05-15 @ 08:13:05
URL: http://snackansfibrodagbok.blogspot.com
Postat av: Sindarin

Bloggen är en ventil där en del av det man har inom sig (man=jag) får ventileras, vilket väl får räknas som en del av batteriladdandet. En annan sak jag gör är spelar WoW med sambo och son... det är ett behagligt tidsfördriv att ta till ibland. I övrigt så fungerar en filmkväll som batteriladdare med. Egentligen är väl allt där man får en liten chans att skärma av sig lite från allt som sker kring ens person en liten batteriladdare skulle man kunna säga.

2009-05-15 @ 08:54:59
URL: http://sindarinsworld.blogspot.com
Postat av: Marina

jag promenerar.. läser eller skriver.. mest skriver jag för mig själv. skönt få ut det för att sedan glömma eller gå vidare.



kram till dig

2009-05-15 @ 10:15:58
URL: http://marina-tjejen.blogspot.com/
Postat av: linnéa - music productions

Jag spelar gitarr. När jag har spelat några låtar känner jag mig alltid som ny på nåt sätt. Ny energi och fit for fight.

2009-05-15 @ 12:33:17
URL: http://linneahasselgren.blogg.se/
Postat av: jennifer

Jag skriver dikter.

Jag skriver ner det jag känner och omvandlar det till en dikt vilket är lugnande och jag kan sedan göra en omstart. Att leva med fysisk smärta varje dag är inte det lättaste, det vet jag och man behöver då något sätt att ladda om sig på, så att man orkar med nästa dag.

2009-05-16 @ 00:24:26
URL: http://pphoto.blogg.se/
Postat av: Jonna

Jag sjunger. Jag sjunger allt från barnsånger till avancerade arior på tyska/franska/italienska. Det får mig att tänka på ljudet och rösten istället för allt annat så jag orkar med det igen sen.

Jag tycker alla sätt är bra att ladda om på bara man känner att man faktiskt laddar om :) Kram

2009-05-16 @ 07:23:31
URL: http://ailimea.blogspot.com
Postat av: OSCAAAR,

Haha, du är så rolig. Du får med nåt roligt i det mest tragiska. En riktig förebild !



Jag lyssnar på musik. Jätte högt. Eller ser Ellen DeGeneres Show. Det ska du se om allt känns jobbigt och du bara känner dej trött och less. Hon kan få även den tråkigaste dag att bli bra. Ellen..

2009-05-16 @ 10:52:15
URL: http://oscaaarp.blogg.se/
Postat av: Mary

Jag skriver musik, finns inget som jag får så mycket energi utav som att skriva musik!

Tycker också om att kramas med min älskling och ta små powernaps emellanåt för att ladda batterierna.

2009-05-21 @ 12:46:18

Här kan du lämna din kommentar!
Kommentarerna måste godkännas av mig innan de syns på sidan. Alla kränkande kommentarer eller de som innehåller reklam, raderas direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



bloglovin
Trackback
RSS 2.0