Fördelning av sysslor i hemmet

Min man var upptagen hela helgen med att installera en dusch så vi fick båda två lite välbehövlig egentid. Han med sina vvs saker och jag med resten utav hushållet. Det tar så himla lång tid att städa när man har vissa handikapp och ibland kan jag bli otroligt bitter av att jag inte klarar av allting själv. Man får bygga upp ett system av ett två tre på allt man gör. Spraya medel med båda händer, torka, andas. Och så fortsätter man om och om igen tills man är klar med en yta på en halvmeter.

Vi har en överenskommelse hemma att jag tar allt från naveln och upp till hakan och min man tar allt det övriga. Hade jag varit lite längre så hade den dealen gynnat min make lite mera än att jag bara tar köksbänkarna och tvättstället. När jag träffade min man hade jag ju inte alls samma förslitningar som jag har nu och hade inga problem alls med att städa allt helt själv. Jag kommer ifrån ett hem där mamma alltid har skött all städning och matlagning och visst kände jag mig riktigt kass när jag inte kunde axla samma roll som hon. Min man tröstade mig med att man gör vad man kan utefter sin egen förmåga och han har ju rätt om man tänker efter.

Men jag är fortfarande en pedant långt in i själen och det är inte min man. Ibland hinner det rulla förbi stora bollar av damm som han måste krocka med innan han reagerar att det ser hemskt ut hemma. Jag vill inte att det ska bli ett moment av det hela så jag håller tyst tills han själv tar tag i situationen.

Vi har vår tvättstuga i källaren och efter att jag ramlat i trappan ner lite för många gånger för mitt eget bästa så går jag inte ens ner där längre. Det har resulterat i att min man alltid tvättar och jag har numera inga vita underkläder kvar.

Jag tycker alltid att jag gör hur mycket som helst när det kommer till hushållet och det gör jag nog, efter vad jag orkar. Men om man tänker efter så torkar jag bänkar och lagar mat. Allt annat sköter min man.

Hur ser er fördelning ut i hemmet?

Kommentarer
Postat av: Sindarin

Bor ni i hus eller lägenhet? Bor ni i hus kunde ni kanske flytta tvättstugan så att du kan känna dig mer delaktig om det funkar för dig. Att förlora sin självständighet är nog bland det jobbigaste man kan vara med om inbillar jag mig

2009-05-04 @ 10:11:26
URL: http://sindarinsworld.blogspot.com
Postat av: Baso

Jag får ta allt konstigt nog :S

2009-05-04 @ 10:12:14
URL: http://www.baso.nu
Postat av: litentanta

Jag gör 99,99% själv, dottern är nästan aldrig hemma, jag jämt så det blir liksom mest logiskt så. Särbot är ju bara här ibland och jag vägrar att städa hemma hos honom, då är ju jag ledig, så han ska banne mig inte behöva hemma hos mig ;-)



2009-05-04 @ 11:31:35
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: SoffiZ- Oliwers mamma

Vi delar på ganska mycket. Däremot är ju jag mammaledig, och då blir det att jag städar när sonen sover. Men jag ser det som en avkoppling att städa, diska eller dammsuga, om sambon tar sonen så jag kan göra det i lugn och ro;)

2009-05-04 @ 12:26:13
URL: http://soffiz.blogg.se/
Postat av: I n i s e n

Vi är duktiga på att dela sysslorna rakt av, jag kanske gör lite mer eftersom jag "går hemma" just nu, men Per är väldigt duktig på att sköta hemmet :)

2009-05-04 @ 12:54:29
URL: http://inisen.com
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi - bantar med cambridge ♥ ♥ ♥

Vi kör varannan gång metoden med ALLT. Lagar mat, dammsuger, tvättar varannan gång. Till och med går upp med plutten varannan morgon (eftersom han oftast vaknar kl. 6), så får den andra sova.



Jag har haft lite skuldkänslor för att jag inte städar mer när jag är hemma. Men som en kompis sa till mig, jag är ju mammaledig och inte städledig.

2009-05-04 @ 18:00:29
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: Brutala Bloggen

jadu,, är väl rätt lika, även om jag skulle vilja ha det finare. men hellre lite skit än att jag sköter allt.

2009-05-07 @ 21:32:29
URL: http://metrobloggen.se/brutalabloggen

Här kan du lämna din kommentar!
Kommentarerna måste godkännas av mig innan de syns på sidan. Alla kränkande kommentarer eller de som innehåller reklam, raderas direkt.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



bloglovin
Trackback
RSS 2.0